Monday, February 15, 2010

Fitness FAQ - Definasi Kecergasan

Puan Farisha Binti Hamdan bertanya : ”Apakah maksud kercergasan?”.

Puan Dayang Hassanah bt. Abang Haji Abu Bakar bertanya : ”Apakah definisi kecergasan?” (Soalan asal: what is the definition of fitness?)

Puan Hasmawati bt. Sapawi bertanya: “Bagaimana saya hendak tahu samada saya seorang yang cukup cergas?” (Soalan asal: How do I know that I'm a fit person? i.e how do we measure fitness of a person)

Saudara Denny Lim bertanya: “Bagaimana mengukur tahap kecergasan seseorang?”

Saudara Mohamad Zony Mohd Said bertanya: “Bagaimanakah mengukur kecergasan? Apakah alat yang digunakan, formula dan unitnya?”



Sebelum memberi definisi kecergasan, perlu dinyatakan disini kecergasan boleh dilihat dari dua aspek:
i) kecergasan berkaitan prestasi (performance related fitness)
ii) kecergasan berkaitan kesihatan (health related fitness)

i) Kecergasan berkaitan prestasi

Kecergasan dalam kategori ini ialah kecergasan yang diperlukan untuk berjaya melakukan sesuatu aktiviti atau prestasi. Ianya dikhususkan untuk mereka-mereka yang perlu mencapai satu tahap prestasi, seperti ahli sukan, atlit, tentera dan polis. Kecergasan dalam kategori ini di ukur atau ditentukan secara kuantitatif.

Sebagai contoh, dalam angkatan bersenjata Britain, seseorang hanya boleh di anugerahkan beret hijau Royal Marine Commando jika berjaya melepasi 4 ujian iaitu berlari merentas desa (termasuk merangkak dalam beberapa terowong) sejauh 6 batu dalam jangkamasa 73 minit, berlari bersama kumpulan sejauh 9 batu dalam jangkamasa 90 minit, serta merentas halangan high ropes dan assault course dalam masa 13 minit, semunya menggalas kit melebihi 30 lb. Akhir sekali berjalan merentas desa sejauh 30 batu dalam jangkamasa 8 jam dengan menggalas kit dan backpack 39 lb. Tidak kira besar, kecil, tinggi, pendek, sihat, sakit, cedera, semuanya kena melepasi ukuran kuantitatif (menggalas bebanan dan dalam jangkamasa) yang sama. Jika gagal melakukan mengikut ukuran kuantitaf yang ditetapkan, walau apa pun alasan, maka tidak akan diterima sebagai anggota Commando.

Ukuran kuantittaif ini pun tidak sama dari satu kumpulan ke satu kumpulan yang lain. Ukuran kuantitatif seorang komando tidak sama dengan ukuran kuantitatif askar jurutera. Ukuran kuantitatif pemain bolasepak tidak sama dengan ukuran kuantitatif pemain ragbi. Ukuran kuantitatif pelari marathon tidak sama dengan ukuran kuantitatif pelari pecut. Tidak ada satu standard ukuran yang boleh digunapakai untuk semua.

Dalam perbincangan-perbincangan seterusnya, kita tidak akan melihat dari aspek kecergasan berkaitan prestasi ini kerana ianya dalam bidangkuasa sains sukan kejurulatihan.

ii) Kecergasan berkaitan kesihatan

Untuk orang awam seperti kita, yang kebanyakan kerja dalam suasana pejabat, ukuran kecergasan kuantitatif seperti di atas tidak membawa banyak makna. Adakah seorang kerani yang mampu melakukan 20 pushups lebih produktif berbanding seorang kerani yang hanya mampu melakukan 10 pushups? Tidak semestinya.

Maka kecergasan yang berkaitan dengan kesihatan “diukur” dengan melihat kepada kesan kepada kehidupan. Definisi fitness atau kecergasan yang di beri oleh The President’s Council on Physical Fitness and Sports, Amerika Syarikat adalah: “The ability to perform daily tasks vigorously and alertly, with energy left over for enjoying leisure-time activities and meeting emergency demands”

Mengikut definisi diatas, seseorang itu di katakan cergas apabila dia dapat:
i) menjalani tugas-tugas kerja harian dengan penuh tenaga dan tumpuan,
ii) menjalani aktiviti rekreasi atau hobi yang aktif selepas waktu kerja, serta
iii) menangani kecemasan yang tidak di duga.

Maka untuk masyarakat umum, kecergasan itu lebih bermakna jika di nilai dari segi kesan kepada kehidupan seharian, kesan kepada kemampuan untuk melakukan gaya hidup aktif.

Satu ungkapan yang biasa di sebut ialah ”its not adding years to your life but adding life to your years”. Bukan untuk memanjangkan umur tetapi memanjangkan kemampuan hidup aktif dengan umur yang ada.

Dalam perbincangan-perbincangan seterusnya, kita hanya akan melihat dari aspek kecergasan berkaitan kesihatan ini sahaja.

No comments: