Tuesday, February 16, 2010

FAQ - Kecergasan Orang Berumur

Puan Hasmawati bertanya: "Apakah jenis-jenis senaman (& makanan) yang saya perlukan untuk kekal cergas memandangkanumur saya telah melebihi 40?"
(Soalan Asal: What types of exercise (& foods) do i need to stay fit given my age is above 40?)

Saudara Ibrahim bertanya: "Apakah aspek kecergasan badan yang paling penting untuk seseorang yang telah berumur lebih dari 50 tahun?"
(Soalan Asal: What is the most important aspect of body fitness for one who is past 50 yrs?)

Saudara Zainal Abidin bertanya: "Apa jenis jenis senaman untuk orang yang berumur 50 keatas jika tidak mempunyai sebarang penyakit kronik?"


Keperluan kecergasan secara amnya sama untuk semua peringkat umur. Perbezaan yang paling ketara mungkin dari segi intensiti melakukan aktiviti atau senaman, dimana kebiasaan nya intensiti akan berkurangan dengan meningkat nya umur.

Walaubagaimana pun, saya berpendapat 3 aspek yang perlu diberi penekanan khusus untuk orang yang sudah berumur ialah:

i) mengekalkan kecergasan kaki
ii) mengekalkan mobiliti sendi-sendi
iii) mengawal lemak badan


i) Mengekalkan kecergasan kaki

Mengekalkan kecergasan dan kekuatan kaki adalah penting kerana:

a) kaki adalah ”kenderaan” utama yang membawa kita kesana-kemari. Semakin cergas kaki, kebiasaan nya semakin mobil lah kita dan mudah untuk bergerak.

b) ada kaitan terus dengan kecergasan kardio-vaskular (jantung dan paru-paru), dimana kecergasan kardio-vaskular adalah asas kepada kecergasan dan kesihatan keseluruhannya. Semakin cergas kaki, kebiasaan nya semakin cergas lah sistem kardio-vaskular kita.

Senaman paling mudah untuk tujuan ini ialah berjalan pantas (brisk walking). Untuk lebih mencabar boleh juga dilakukan lari anak (jog) atau berlari (run) jika mampu.

Untuk sesiapa yang berkemampuan, senaman poco-poco dan, lebih mencabar, senamrobik juga amat baik untuk tujuan ini, dengan faedah tambahan mengekalkan koordinasi pergerakan pada semua arah (berbanding brisk walk dan jog yang hanya satu arah).

Untuk menambah lebih kekuatan, dicadangkan melakukan senaman yang melibatkan pergerakan mencangkung (squatting) seperti squats, lunges dan step ups. Untuk kesan sama, semasa brisk walk atau jog pilih lah laluan yang beralun (undulating) iaitu sedikit berbukit-bukit.


ii) Mengekalkan mobiliti sendi-sendi

Mobiliti sendi-sendi penting dalam membolehkan kita bergerak dengan selesa dan selamat. Sendi-sendi yang tidak biasa digerakkan melalui julat penuh pergerakan nya (full range of motion) akan menjadi kaku (stiff) dengan meningkatnya umur, terutama dengan gaya hidup sekarang. Selain dari menyukarkan pergerakan, kekakuan ini menyumbang kepada kemalangan dan kecederaan.

Maka senaman-senaman mobiliti sendi-sendi perlu diberi perhatian dan diamalkan. Sebenarnya banyak senaman-senaman mengekalkan mobiliti sendi, khasnya daripada pelbagai seni beladiri, tetapi kurang diketahui umum kerana jarang diberi perhatian.


iii) Mengawal lemak badan

Lemak badan yang berlebihan:

a) hanya ”excess luggage” iaitu berat yang tidak menyumbang kepada pergerakan kita, hanya menambah beban. Dikatakan untuk setiap 1 kilo berat badan, sendi lutut kita menampung bersamaan 7 kilo bebanan apabila kita bergerak.

b) menyumbang kepada berbagai jenis penyakit, terutama nya lemak viskeral iaitu lemak yang menyelaputi organ-organ dalaman kita seperti hati (liver) dan kidney.

Cara paling mudah dan lebih reliable (boleh percaya) daripada mengguna alat penimbang untuk mengesan jika badan anda belebihan lemak adalah dengan melihat bayangan anda di cermin. Anda boleh lihat jika ada tempat-tempat yang ”menonjol” khasnya bahagian perut (khasnya lelaki), paha, lengan dan punggung.

Cara asas mengawal lemak ialah dengan kombinasi senaman dan pemakanan.

No comments: