Tuesday, February 16, 2010

FAQ - Busy Mothers

Puan Hasmawati bertanya “Apakah yang anda syorkan untuk ibu bekerja yang sentiasa sibuk (sehingga tiada masa untuk diri sendiri dan mencuba yang terbaik untuk mengimbang diantara rumahtangga dan kerja) untuk mencapai dan mengekal kecergasan?” (Soalan asal: ”What do you recommend to busy working mothers (that do not have time for herself & trying their best in balancing home & work) to be fit and stay fit?”)


Kecergasan dicapai dan dikekal melalui gaya hidup yang aktif, samada melalui melakukan aktiviti-aktiviti fizikal atau pun senaman secara khusus. Yang penting ialah kesan senaman yang diperolehi kerana “In simple terms exercise is any movement that works your body at a greater intensity than your usual level of daily activity.” (Sumber Internet: www.weightlossresources.co.uk) (Dalam ertikata mudah, senaman ialah pergerakan yang membuat badan anda bekerja pada tahap intensiti yang melebihi dari tahap biasa aktiviti harian anda).

Dengan ertikata lain, tidak semestinya anda perlu melakukan senaman konvensional seperti yang biasa kita ketahui seperti jogging, push ups, sits ups dan sebagainya. Aktiviti harian seperti kerja-kerja rumah boleh memberi kesan senaman jika aktiviti ini dilakukan dengan tahap intensiti yang melebihi tahap kebiasaan anda dalam melakukan tugas harian.

Seorang wanita yang bekerja dan juga suri rumah yang sibuk pada asasnya tidak perlu susah hati jika dia tidak ada masa untuk melakukan senaman konvensional tetapi dia boleh mencari peluang-peluang untuk mendapat kesan senaman dari aktiviti harian nya, terutama jika dia tidak mempunyai pembantu rumah. (Tanpa mengetahui rutin harian puan yang bertanya atau sesiapa pun, sukar untuk memberi panduan yang lebih terperinci, hanya contoh-contoh utama seperti dibawah).

Sebagai contoh, kerja vacuum rumah boleh mendatang kesan senaman jika dilakukan dengan tempo yang agak pantas dan melakukan dengan teliti seperti mengalih sofa dan meja untuk vacuum diceruk-ceruk dan celah-celah.

Membasuh kereta sendiri satu lagi contoh aktiviti yang boleh memberi kesan senaman. Menggosok, membongkok dan mencapai semua nya memberi kesan senaman keseluruhan badan, tambahan lagi jika dilakukan dengan tempo yang agak pantas untuk kesan kardio-vaskular.

Sebenarnya, satu kerja rumah yang memberi kesan senaman yang amat baik ialah mencuci baju dengan tangan, tetapi rasa-rasanya hampir semua kita sekarang ini mengguna mesin pembasuh (termasuk saya sendiri) kerana faktor masa, tetapi ia tetap peluang mendapat kesan senaman yang terlepas begitu saja.


Berkaitan dengan perkara di atas, saudara Zawawi bertanya ”Sama ada menjalankan kerja-kerja rumah (seperti mengemas, menyapu, mencuci dsb) selama 2-3 jam sama faedahnya atau kebaikannya (untuk meningkat kecergasan) dengan bersenaman ringan selama 1/2- 1 jam diluar seperti berjalan/jogging?”


Seperti dinyatakan di atas, aktiviti harian seperti kerja rumah memang berfaedah dan boleh memberi kesan senaman, khasnya untuk wanita yang bekerja yang tiada masa untuk bersenam secara konvensional. Tetapi pasti nya kesan tidak sama seperti melakukan senaman secara khusus.

Khasnya, kerja-kerja rumah memberi kesan senaman kepada kekuatan dan ketahanan otot-otot serta mobiliti sendi-sendi tetapi jarang memberi kesan senaman kepada sistem kardio-vaskular yang menjadi tunjang kepada kecergasan dan kesihatan jangka panjang. Untuk wanita bekerja, terutama yang bekerja desk-job dan banyak memandu, walaupun anda melakukan kerja-kerja rumah sendiri saya masih syorkan anda melakukan senaman yang melibatkan kaki seperti brisk walk atau senamrobik sekurang-kurangnya 20-30 minit sekali seminggu (lebih baik jika 3-4 kali).

Untuk ini, saya syorkan masa bersenam itu dijadualkan, seperti anda menjadualkan masa membeli belah, masa melawat saudara mara, masa menggosok baju dan sebagainya. Dengan berjadual seperti ini boleh memastikan anda dapat melakukan nya mengikut kesesuaian tahap kesibukan anda.

No comments: